Marknadsföring via sociala medier
Det har blivit mycket hårdare konkurrens mellan företag i alla branscher och marknadsföring är idag därför viktigare än antagligen någonsin tidigare. Idag räcker det oftast inte att anställa en reklambyrå för att få hjälp med en schysst tidningsannons och sedan ha den i tidningen någon dag eller två i veckan. Idag krävs det oftast mer än så. Att bli synlig i så många kanaler som möjligt är ofta det allra bästa. Åtminstone i början av företagets existens.
Även om det självklart oftast är mer eller mindre ett måste att ta hjälp av en kunnig PR-byrå, som till exempel Spotlightpr.se eller annan kunnig byrå, så finns det idag mycket man kan göra själv. Tack vare sociala medier kan man idag nå ut till otroligt mycket människor, helt gratis. Genom kanaler som till exempel:
• Facebook
• Twitter
• Instagram
• Tumblr
Kan man idag både blir synlig och ha nära kontakt med sina kunder. Skapa till exempel ett Facebook-konto för företaget. Be vänner och befintliga kunder att Like:a er sida så att er namn sprids via dessa personers Facebook-profiler. Se sedan till att hålla er Facebook-sida uppdaterad med information, nyheter, bilder och var dessutom noggranna med att hålla en bra, trevlig och snabb kontakt med era potentiella och befintliga kunder via sidan. Är ni ett större företag är det antagligen en bra idé att anställa någon som har hand om just era sociala media-kanaler och kundkontakten och uppdateringarna där. Bra information, erbjudanden och att enkelt kunna få kontakt är något som de flesta personer uppskattar hos ett företag. Så varför inte uppfylla just dessa önskningar?